Tilgang og praksis på Kofoedsminde
Kofoedsminde
modellen
Gennem et år har en gruppe af medarbejdere på Kofoedsminde samarbejdet om at indkredser og udvikler den ny fælles praksis baseret på egen viden og erfaring suppleret
med indoptaget ekstern erfaring og viden. Det kan være med til at styrke forankringen og bærekraften for den ny praksis.
Kofoedsminde-modellen er en sammenhængende metode til at udvikle og implementere en pædagogiske praksis. Fokus er på den praksis, som bedst leverer de resultater, organisationen ønsker, og som samtidig bedst muligt respekterer stedets grundsyn og faglige afsæt. I dette dokument præsenterer vi resultatet af udviklingsarbejdets første del på Kofoedsminde – at finde ind til og sætte ord på en ny, fælles praksis.
Kofoedsminde-modellen er således mere end en beskrivelse af en pædagogisk praksis. Modellen er nok så meget en måde at sikre deltagelse og forankring af praksis i hele organisationen, ligesom modellen skal sikre en vedvarende refleksion af praksis.
Kofoedsminde-modellen kan benyttes af andre organisationer, den er ikke bundet til stedet men har fokus på den sociale opgave.
Den kan også findes her sammen med vores andre udgivelser.