For at få ophold på Kofoedsmindes sikrede eller åbne afdelinger kræves en dom eller retskendelse, jf. straffelovens § 68, 68 a, retsplejelovens § 765 og § 772.
Beboerens handlekommune skal visitere vedkommende til Kofoedsminde med begrundelse og klagevejledning. I en varetægtsperiode er det beboerens tidligere handlekommune, som fortsætter som handlekommune.
Ved domsafsigelse kan kommunen beslutte at videregive deres handleforpligtigelse til Lolland kommune, som derefter bliver handlekommune. Mange kommuner har besluttet fortsat at være handlekommune, selv om beboeren bor på Lolland.
Kofoedsmindes interne visitation
Kofoedsmindes interne visitation ledes af socialfaglig chef Lene Jonassen, og visitationen består af en socialformidler og to socialrådgivere.
Henvendelser fra samarbejdspartnere går gennem Kofoedsmindes interne visitation.
Visitationens primære opgave er, i samarbejde med anklagemyndighed og handlekommune, at visitere beboere til varetægtssurrogat- eller længerevarende ophold på sikret eller åben afdeling på Kofoedsminde.
Der er faste visitationsmøder hver 14.dag med deltagelse af afdelingsleder, sygeplejerske , psykolog samt visitationen. Når Kofoedsminde bliver bedt om en udtalelse på beboeren i forhold til domsændring, skal udtalelsen fx altid omkring visitationsudvalget for at sikre en ensartethed i vores anbefalinger. På møderne bliver behandles henvendelser om anbringelse, retsmøder, risikovurderinger i forbindelse med udgange, vurderinger af udtalelser, kontrakter og beboerrokader.
Det løbende administrative samarbejde omkring beboerens ophold på Kofoedsminde sker i samarbejde med afdeling og visitation.
Det er også Kofoedsmindes interne visitationsafdeling, som har den indledende kontakt til kommunerne, når en ny beboer flytter ind. Inden beboeren ankommer opretter visitationen beboeren i Kofoedsmindes registreringssystem, Sensum, her lægges den nye beboeres stamdata samt alt den dokumentation som kommer ind, så afdelingen kan skabe sig et overblik over beboeren.
Den interne visitation samarbejder med afdelingernes koordinatorer om det sagsbehandlende arbejde. Det er den interne visitation som ved den enkelte beboers årlige handleplansmøde, sikrer indkaldelse til mødet, samt at de dokumenter som er udfærdiget fremsendes.
Den interne visitation behandler også de lokale ansøgninger om udgang fra det sikrede regi som forstander/administrationschef godkender. Uanset om det er den ugentlige udgang eller andre former for udgang sendes de igennem visitationen.
Det er kun ved akutte udgange, hvis en beboer f.eks. skal akut på skadestuen, at afdelingsleder/bagvagt kan give tilladelse.