Gå til indhold

Visitation og takster

Bliv klogere på, hvordan en borger kan blive visiteret til Kofoedsminde. Læs om vores interne visitation og find vores gældende takster.

For at få ophold på vores sikrede eller åbne afdelinger kræver det en dom eller retskendelse ud fra straffelovens §68, 68a, retsplejelovens §765 og §772. Beboerens handlekommune skal visitere personen til Kofoedsminde med begrundelse og klagevejledning. I en varetægtsperiode fortsætter beboerens tidligere handlekommune som handlekommune.

Ved domsafsigelse kan kommunen give deres handleforpligtigelse videre til Lolland Kommune, som så bliver handlekommune. Mange kommuner beslutter at fortsætte med at være handlekommune, selvom beboeren bor på Lolland.

Kofoedsmindes interne visitation

Vores socialfaglige chef leder den interne visitation. Visitationen består af en socialformidler og to socialrådgivere. Henvendelser fra samarbejdspartnere går gennem vores interne visitation. Den primære opgave er, sammen med anklagemyndighed og handlekommune, at visitere beboere til varetægtssurrogat - eller længerevarende ophold på sikret eller åben afdeling hos os.

Der er faste visitationsmøder hver 14. dag, hvor afdelingsleder, sygeplejerske, psykolog og visitationen er med. Når vi bliver bedt om en udtalelse på beboeren i forhold til domsændring, skal udtalelsen altid omkring visitationsudvalget for at sikre en ensartethed i vores anbefalinger. På møderne behandler vi henvendelser om:

  • Anbringelse
  • Retsmøder
  • Risikovurderinger i forbindelse med udgange
  • Vurderinger af udtalelser
  • Kontrakter
  • Beboerrokader.

Det løbende administrative samarbejde omkring beboerens ophold hos os sker i samarbejde med afdeling og visitation. Det er også vores interne visitationsafdeling, der har den indledende kontakt til kommunerne, når en ny beboer flytter ind.

Inden beboeren ankommer, opretter visitationen beboeren i vores registreringssystem Sensum. Her bliver den nye beboeres stamdata og dokumentation lagt ind, så afdelingen kan skabe sig et overblik over beboeren.

Den interne visitation samarbejder med afdelingernes koordinatorer om det sagsbehandlende arbejde. Ved den enkelte beboers årlige handleplansmøde er det den interne visitation som indkaldelser til mødet og sender de udfærdigede dokumenter.

Den interne visitation behandler også de lokale ansøgninger om udgang fra det sikrede regi, som forstander eller administrationschef godkender. Uanset om det er den ugentlige udgang eller andre former for udgang, bliver de sendt gennem visitationen. Det er kun ved akutte udgange - hvis en beboer for eksempel skal akut på skadestuen, at afdelingsleder eller bagvagt kan give tilladelse.

Samarbejdspraksis

Takster

Sikrede afdelinger:

  • 78 pladser objektiv finansieret
  • Åbne afdelinger: 12 pladser kr. 4747,00,- pr. døgn
  • Beskæftigelse/undervisning: 52 pladser kr. 1.198,- pr. døgn

Der bliver indgået en aftale med den visiterende myndighed om tillægsydelse og/eller særforanstaltning i de tilfælde, hvor borgerens støttebehov i åbne afdelinger ikke kan imødekommes indenfor den ordinære takst.